واژه یابی ۱

بهترین قالب آموزشی

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی از طراحان گرافیک است.
چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

شروع یک دوره

پروژه الگویابی بر پایه توانمند سازی و آموزش معلمان هدف گذاری شده است اما بر خلاف رویه­ های رایج فقط به برگزاری کارگاه­ های آموزشی معلمان ختم نشده بلکه به سمت پیاده سازی عملی و کاربردی فرآیند آموزشی هدفمند تیمی، که اصطلاحاً پروژه نامیده می­شود حرکت می­ کند.
حین اجرای پروژه توسط راهبران، معلمان مدارس روستایی نیز آموزش اولیه را کسب و پس از مشاهده میزان علاقه­ مندی و مشارکت و یادگیری دانش آموزان، با اشتیاق اقدام به درخواست متریال اضافی (از راهبران آموزشی) برای فعالیت­های آتیِ خود می­ نمایند.
این پروژه ابتدا در میان راهبران آموزشی منطقه خاش اجرا و پس از آموزش شبکه راهبران آموزشی به میان دبستان های روستایی شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان وارد شد و گسترش یافت و پس از کسب موفقیت به عنوان پروژه تراز به سایر بخش هایی چون سیب سوران، سراوان و سرباز (توسط معاونت ابتدایی) معرفی شد.

اهداف پروژه:
اهداف کلان پروژه را می توان به توانمند سازی راهبران آموزشی در یادگیری روش های نوین آموزشی و ارتقاء سطح تکنولوژی آموزشی مدیریت آموزش و پرورش دانست و نیز کاهش میزان کم سوادی تحصیلی و تلاش برای کاهش ترک تحصیل در سنین ابتدایی مدارس روستایی

اهداف خرد پروژه را می توان به رشد درست نویسی و کاهش غلط نویسی در املا دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی مدارس روستایی شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان تعریف کرد و نیز رشد و تقویت زمینه های نظام مند فعالیت های تیمی و مشارکتی مدیران و راهبران و معلمان اداره آموزش و پرورش
ماموریت روشن در این پروژه بهبود وضعیت واژه نویسی دانش آموزان پایه دوم و سوم دبستان تعریف شد.
در این رویکرد ابتدا نیاز سنجی توسط معاونت ابتدایی منطقه انجام و پس از مشخص شدن مساله بومی توسط خود مسئولین آموزش و پرورش درخواست روشنی به تیم نموبال ارائه شد. پروژه در مدارس ابتدایی به صورت پایلوت، ارزیابی و بررسی های میدانی روی آن انجام گردید و پس از بازطراحی های نهایی و اطمینان از کارایی و اثر بخشی به منطقه وارد شد. پیش از شروع پروژه، مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش به بررسی ۷۰۰۰ برگه املا دانش آموزان ابتدایی و تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته بود و این جامعه آماری می توانست به خوبی میزان اثر بخشی پروژه را پس از اجرا و سنجش مجدد، نشان دهد.
پس از انتخاب ۴۰ راهبر آموزشی و برگزاری کارگاه های آموزشی و حضور در مدارس روستایی و پشتیبانی از آن ها (به طول مدت ۳ هفته)، سنجش مجددی توسط مرکز اختلال یادگیری انجام گردید که رشد چشمگیر و قابل توجهی در دیکته دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی مشاهده گردید.

این پروژه مبتنی بر محصولی فرآیند محور طراحی شده، لذا پس از به ثمر رسیدن، به روایت اعداد کمّی و گزارشات منتشر شده در مجله تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پروش، و نیز همدلی و همبستگی و نشاط حاصل شده میان راهبران منطقه، پروژه های بعدی جهت بهبود وضعیت تحصیلی در زمینه ریاضیات نیز به اجرا در آمد که در مجله برهان (تخصصی ریاضیات) وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسید.
از دستاوردهای مهم اجتماعی این رویکرد، ایجاد و تقویت روحیه تیمی و نشاط اجتماعی میان معلمان و راهبران و دانش آموزان مدارس روستایی، حضور مستمر مدیر اداره آموزش و پرورش و معاونان ابتدایی و پرورشی و گروه های آموزشی در مدارس روستایی را میتوان نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *